Diëtist gespecialiseerd in het Prikkelbare Darm Syndroom

Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is één van de meest voorkomende darmstoornissen in Nederland. Zo’n 10% van onze bevolking heeft te maken met PDS-klachten. PDS staat bekend als het hebben van een spastische dikke darm. Niet helemaal waar, want de klachten kunnen óók in de maag of dunne darm plaatsvinden.

Hoe herken je het Prikkelbare Darm Syndroom?

Je kun PDS herkennen aan verschillende klachten zoals diarree, obstipatie, buikpijn of de vervelendste van het stel: het opgeblazen gevoel. Overige klachten kunnen zijn:

  • Plots een opgezette buik;
  • (Wit) Slijm bij de ontlasting;
  • Last van winderigheid;
  • Gevoel van misselijkheid;
  • Brandend maagzuur;
  • Een algemeen moe gevoel.

Deze klachten hoeven niet altijd voor te komen. Zo heeft de ene persoon bijvoorbeeld last van obstipatie en winderigheid, terwijl een ander juist last heeft van diarree en misselijkheid.

Wat kan ik doen bij het Prikkelbare Darm Syndroom?

Je weet inmiddels dat je het Prikkelbare Darm Syndroom, ook wel Irritable Bowel Syndrome genoemd, hebt. Maar wat nu? Tot voorkort beperkten de behandelingen zich eigenlijk altijd tot:

  • Gezonde voeding met veel vezels;
  • Het verminderen van stress (met behulp van therapie);
  • Passende medicijnen.

Natuurlijk blijven dit belangrijke methodes binnen de behandeling van het Prikkelbare Darm Syndroom, maar we kunnen nu éindelijk nog een stapje verder gaan, namelijk: Het FODMAP-dieet

De juiste voeding en een gezonde levensstijl zijn belangrijke aandachtspunten voor mensen met het Prikkelbaar Darm Syndroom. Nee, de juiste voeding kan je niet opeens genezen. Wél kan het voor een grote vermindering in klachten zorgen. En dat is waar het FODMAP-dieet bij helpt.

Wat is het FODMAP-dieet?

Het woord FODMAP is een afkorting voor bepaalde voedingsstoffen die we in het dagelijks leven vaak eten of drinken. Elke letter staat voor een bepaalde groep koolhydraten die voor PDS-klachten zoals buikpijn, diarree of windering kunnen zorgen. In moeilijke woorden staat de afkorting voor Fermenteerbare Oligo-, Di-, Monosachariden en Polyolen. In het Nederlands betekent dit: slecht verteerbare koolhydraten.

Tijdens het FODMAP-dieet eet je minimaal 4 tot 6 weken géén FODMAP-producten. Dit noemen we de eliminatiefase. Daarna volg je een schema waarbij je één voor één weer FODMAPs toevoegt om te kijken waar jij op reageert. Het is best een ingewikkeld dieet en moet écht nageleefd worden. Het is daarom niet aan te raden dit op eigen houtje te starten. Onze PDS-diëtist geeft vooraf en tijdens het dieet belangrijke informatie én zorgt ervoor dat je geen tekorten aan bepaalde voedingsstoffen krijgt.

Wordt het FODMAP-dieet vergoed?

Per jaar krijg je drie behandeluren die gedekt worden door jouw basisverzekering, afhankelijk van jouw zorgverzekeraar. Nieuwe voedingsmiddelen, voor bijvoorbeeld het volgen van een FODMAP-arm dieet, brengen vaak extra kosten met zich mee. Het is mogelijk om een vast bedrag belastingtechnisch af te trekken voor het FODMAP-dieet als dit is voorgeschreven door een arts of diëtist.

Meer weten over de vergoedingen van een FODMAP-arm dieet? Op de Tarieven & Vergoedingen-pagina vind je een overzicht met alle nodige informatie.

Is het FODMAP-dieet iets voor mij?

Herken jij jezelf in de bovenstaande klachten? Dan is het FODMAP-dieet wellicht iets voor jou. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 75% van de deelnemers met PDS-klachten goed reageert op het FODMAP-dieet en minder last ervaart.

Onze Prikkelbare Darm Syndroom diëtistes, Gaby en Annemarie, hebben bij- en nascholingen over het FODMAP-dieet gevolgd en zijn gespecialiseerd in het helpen bij jouw klachten. Je kunt ze terugvinden als gespecialiseerde FODMAP-diëtist op www.fodmap-dieet.nl.

Wil je voedingsadvies van een diëtist in Amsterdam gespecialiseerd in het Prikkelbare Darm Syndroom?

Maak een afspraak